Webcam – BP Olielek Olieramp
Golf van Mexico – Deepwater Horizon
Update 19 september 2010.
De falende boorput is na 7.3 miljoen Euro aan uitgaven en een inspanning van 5 maanden eindelijk afgesloten en volgepompt met betoncement! De bottom kill operatie is met success uitgevoerd. De bottom kill procedure omvat onder andere het injecteren van een zware vloeistof en vervolgens het cementeren van de annulus van de falende boorput. De operatie werd uitgevoerd via het Development Driller III boorplatform, het Chouest Holiday schip.
BP Olieramp video. Recovery van de blowoutpreventer van 15 meter hoog op het Q4000 boorplatform (5 september 2010).
Dit is een uniek video verslag over de falende blowoutpreventer (ook wel BOP of veiligheidsklepmechanisme genoemd). Het is door het falen van dit apparaat dat het BP olielek is kunnen ontstaan. Het werd vrijgegeven door de Amerikaanse Kustwacht.
De video toont hoe de BOP in het weekend van 5 september 2010 via de moonpool van 12×6 meter stukje bij beetje aan boord wordt getakeld van het gigantische Q4000 boorplatform, en hoe het vervolgens in zijn geheel omhoog wordt gehesen door een van de kranen aan boord van het boorplatform.
De video geeft duidelijk de mega proporties aan van de blowoutpreventer – 15 meter hoog en 300 ton zwaar. Er komt regelmatig personeel in beeld en zo krijg je een goed idee van de properties. De beelden spreken voor zich!
Je kan zelf de losse afbeeldingen van de video downloaden via dit gratis Google Picasa album en bijvoorbeeld gebruiken als bureaublad achtergrond:
BP Olieramp Blowoutpreventer Extractie – Video Snapshots (5 september 2010). |
Bekijk de olieramp eens vanuit de lucht in plaats vanuit de diepte.
Een montage van 7 mooie videos van vliegtuigen en helicopters van de Amerikaanse Kustwacht (U.S. Coast Guard Eighth District New Orleans, Louisiana) die in de zomer van 2010 het gebied van de olieramp en de beschermde stranden aan de Golf van Mexico overvliegen. Het toont een uniek beeld van de impressionante aktiviteiten vanuit de lucht.
Mozaiek van alle webcams op de ROV onderwater-robots en schepen
GPS Kaart van de schepen & olieplatforms in de Golf van Mexico
Dankzij het AIS systeem dat wereldwijd 75% van de schepen aan boord hebben is het mogelijk om in real-time hun exacte GPS locatie te volgen en zelfs de recente scheepsbewegingen te bekijken.
Foto’s vanaf de webcams op de ROV onderwater robots vanaf 1 augustus 2010
Foto’s vanaf de webcams op de ROV onderwater robots van 17 tot 31 juli 2010
Foto’s van de vervuiling van fauna en flora
Informatie over de ROV onderwaterrobots
Ultra Heavy Duty onderwaterrobots van de fabrikant Schilling
- Product Informatie: http://www.schilling.com/products/ROVs/Pages/UHD.aspx
- Tip: demonstratie videos: http://www.schilling.com/products/Pages/prod_vids.aspx
IEEE Spectrum artikel The Gulf Spill’s Lessons for Robotics
Informatie over de schepen en boorplatforms
Development Driller II boorplatform
- Identificatie: Call Sign YJUL9 – IMO 8765515 – MMSI576971000
- Specificaties http://www.deepwater.com/fw/main/GSF-Development-Driller-II-199C77.html?LayoutID=17
Development Driller III boorplatform
- Call Sign YJVD2 – IMO 8769121 – MMSI 576281000
- Specificaties http://www.deepwater.com/fw/main/Development-Driller-III-424C17.html?LayoutID=17
Chouest Holiday schip
- Call Sign WDF3472 – IMO 9423176 – MMSI 368135000
- Specificaties http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=368135000¢erx=-88.37013¢ery=28.73687&zoom=10&type_color=7
Olympics Challenger schip
- Call Sign LAEY7 – IMO 9398292 – MMSI 259755000
- Specificaties http://www.globalind.com/Documents/Operations/Vessels/Olympic_Challenger_web_09.pdf
HOS Achiever schip
- Call Sign YJVG4 – IMO 9414163 – MMSI 576299000
- Dit schip werd in Nederland gebouwd door IHC Merwede :)
- Specificaties http://www.ihcmerwede.com/offshore-marine/offshore/vessel-overview/multi-purpose-offshore-support-vessels/hos-achiever/ en http://www.hornbeckoffshore.com/pdfs_mpsv/ACHIEVER.pdf
HOS Iron Horse schip
- Call Sign 2CEQ6 – IMO 9457050 – MMSI 235072115
- Dit schip werd in Nederland gebouwd door IHC Merwede :)
- Specificaties http://www.ihcmerwede.com/offshore-marine/offshore/vessel-overview/multi-purpose-offshore-support-vessels/hos-iron-horse/ en http://www.hornbeckoffshore.com/pdfs_mpsv/IronHorse.pdf
Q4000 boorplatform
- Specificaties http://en.wikipedia.org/wiki/Q4000
BOA Sub C schip
Ocean Intervention III schip
De officiele cam van het BP olielek in de Golf van Mexico
Achtergrondinformatie
Deze webcams zijn gemonteerd op een aantal onderwater-robots die vlakbij het olielek op de bodem opereren om het lek te monitoren en te dichten. Deze onderwater-robots worden op afstand bediend.
Het boorplatform Deep Horizon van BP exploiteerde deze oliebron tot voor een paar weken. Dit olieplatform is inmiddels gezonken in de diepzee als gevolg van het exploderen van deze olieput met een gigantische olielekkage tot gevolg.
Kijk ook op de aktiepagina van de Amerikaanse National Wildlife Federation, de Google Crisisreponse Oilspill webstek en de officiele RestoreTheGulf.gov webstek van de Amerikaanse federale overheid voor de laatste ontwikkelingen.
Individuele Webcams
De hierna vermelde webcams kan je individueel bekijken. Dit is uiteraard sneller dan alle webcams simultaan bekijken op de mozaiek pagina. Aan u de keuze.
Webcams van de Skandi onderwater-robot
Webcams van de Boa Sub C onderwater-robot
Webcams van de HOS onderwater-robot
Webcams op de Olympic Challenger onderwater-robot
Webcams van de Enterprise onderwater-robot
Webcams van de Q4000 onderwater-robot
Webcams van de Ocean Intervention III onderwater-robot
Webcams van de Viking Poseidon onderwater-robot
Updates
Update 15 september 2010. Je kan de bottom kill operatie sinds vandaag live volgen!
Er worden nieuwe onderwaterrobots ingezet en sinds vandaag zijn hiervan nieuwe webcams beschikbaar. Ze worden bestuurd vanaf het Development Driller III boorplatform, het Chouest Holiday schip en het HOS Iron Horse schip.De bottom kill operatie wordt deze week uitgevoerd via het Development Driller III boorplatform. Deze zal het laatste stukje boren dat nog rest tussen de vervangende boorput (relief well) en de falende boorput en vervolgens de bottom kill procedure uitvoeren. De bottom kill procedure omvat onder andere het injecteren van een zware vloeistof en vervolgens het cementeren van de annulus van de falende boorput.
Update 13 september 2010. Er is gisteren een veiligheidsslot gemonteerd bovenop de falende boorput Macondo 252. Dit maakt het mogelijk dat de bottom kill procedure deze week op een veilige manier uitgevoerd kan worden. De Development Driller III boorplatform zal hiervoor het laatste stukje boren dat nog rest tussen de vervangende boorput en de falende boorput en vervolgens de bottom kill procedure uitvoeren. De bottom kill procedure omvat onder andere het cementeren van de annulus van de falende boorput.
Update 5 september 2010. De falende BlowOutPreventer is nu aan boord van het Q4000 boorplatform. Je kan het bekijken via de live webcam aan boord. Dit boorplatform vaart vervolgens nabij de kust en de falende BlowOutPreventer wordt in delen op kleinere schepen overgezet en vervolgens overgedragen aan de officiele instanties voor verder onderzoek. Het Development Driller III boorplatform zal de komende dagen via de vervangende boorput de oliebron cementeren en definitief afsluiten. Deze operatie zal ook live te volgen zijn via de webcams op de ROV onderwater-robots van het Development Driller III boorplatform.
Update 3 september 2010. Vandaag wordt de BlowOutPreventer aan het olielek zelve verwijderd. Het wordt vervangen door een sterkere versie die ontworpen is om een hogere druk te weerstaan. De static kill operatie die binnenkort via de vervangende boorput wordt uitgevoerd zal een zeer hoge druk veroorzaken en hiervoor was het noodzakelijk om een andere BlowOutPreventer te installeren. De capping stack, die bovenop de BOP was gemonteerd, is op 2 september verwijderd. Er zijn unieke webcams toegevoegd op de webcam mozaiek pagina. Deze webcams tonen op 3 september de live beelden aan boord van het Q4000 olieplatform als de BlowOutPreventer van 300 ton zwaar en 15 meter hoog wordt getakeld!
Update 23 augustus 2010. De boorpijp van de Macondo boorput wordt momenteel verwijderd. Nadien wordt de BlowOutPreventer vervangen. De operatie wordt uitgevoerd door het mobile boorplatform Development Driller II.
Update 16 augustus 2010. De falende boorput is vorige week gedeeltelijk opgevuld met modder en is gecementeerd. De drukmetingen geven aan dat deze static kill operatie gelukt is. Men onderzoekt nu of het nog nodig is om de bottom kill operatie uit te voeren via de twee vervangende boorputten. Dit omvat het onder druk zetten van de annulus door deze op te vullen met een substantie. De annulus is de ruimte tussen de wand van de geboorde put en de boorpijp en is toegankelijk via de twee vervangende boorputten die tijdens de laatste maanden door de mobiele boorplatforms Development Driller III en Development Driller II werden geboord. Als dit doorgaat dan zal men nadien de Blow Out Preventer verwijderen. Deze akties zullen zeker interessante beelden opleveren op de webcams van de onderwater-robots.
Update 23 juli 2010: een unieke GPS Kaart met de aktuele GPS positie van de schepen & olieplatforms in het gebied van de BP olieramp toegevoegd. Handig om de scheepsbewegingen te volgen tijdens de recovery akties deze zomer.
Update 19 juli 2010: nu 4 (!) extra webcams van BP onderwater robots toegevoegd. Er zijn vandaag 4 extra webcams toegevoegd van respectievelijk de onderwaterrobots HOS en OLY. Deze scannen voornamelijk de omgeving en de apparatuur op olielekjes. Het totale aantal webcams dat nu wordt getoond komt hiermee op 14. Bekijk ze alle 14 op de mozaiek pagina!
Update 16 Juli 2010. De eerste testen met de nieuwe kap zijn positief. Er lekt momenteel geen olie meer. Men houdt de omgeving in de gaten met sonar en seismische apparatuur om te bepalen of er door de extra druk geen nieuwe lekken ontstaan. Het is vooralsnog mogelijk dat men toch nog olie laat ontsnappen, maar significant minder dan voorheen, om de druk te verminderen; de uitlopende olie wordt dan opgevangen en verwerkt door een schip zoals dat voordien gebeurde.
Update 13 Juli 2010. Olielek eventjes gestopt. De nieuwe kap die op 12 juli geplaatst werd door de onderwater-robots deed de oliestroom eventjes stoppen.Waarom de olie opnieuw begon te lekken is voorlopig nog onduidelijk volgens BP.
Update 6 Juli 2010. Er is opnieuw volop aktiviteit te zien op de 13 webcams aan de onderwater-robots van BP nabij het olielek op de zeebodem van de Golf van Mexico.
Update June 24,2010: deze webstek is net uitgebreid met een overzichtelijke mozaiek van alle webcams nabij het BP olielek op de zeebodem van de Golf van Mexico.
Update June 21,2010: een indrukwekkende foto caroussel van de Amerikaanse National Wildlife Federation is bovenaan toegevoegd met, in real-time, de 10 meest recente foto’s over de impact op de natuur van deze olieramp aan het Deep Horizon olieplatform van BP.
Update June 10, 2010: Deze pagina is vandaag uitgebreid met een module waarmee je live kan meekijken op de webcam met de beste positie op het BP olielek op de zeebodem.
Update 9 juni 2010: er zijn nu meerdere live webcams beschikbaar op deze pagina! Het is mogelijk dat een of meerdere cams offline staan; probeer het dan later opnieuw.
Update 8 juni 2010: kijk zelf elke dag of er nog steeds olie lekt en observeer de efficiency van de mini-koepel die reeds een deel van de olie opvangt. Spannend!
Update 19 mei: de voorzitter Republikein E.J. Markey van het Amerikaanse Congres stuurt een formele brief naar de CEO Lamar MacKay van BP America om de real-time live feeds van de onderwater robots vrij te geven voor het grote publiek.
Update 14 mei: Senator Bill Nelson van het Amerikaanse Congres vraagt in een brief aan BP America om met spoed de live feeds van het olielek vrij te geven.
Update 20 April: het olieplatform Deep Horizon van BP in de Golf van Mexico ontploft en veroorzaakt een grote olielek.